SEO tips om hoger te scoren in zoekresultaten

Lok gasten naar je advertentie met deze SEO-tips voor hosts op Airbnb.
Door Airbnb op 4 apr. 2022
2 min. leestijd
Bijgewerkt op 5 apr. 2022

In het kort

  • Geef context, zoals de locatie en het type ervaring dat je organiseert.

  • Kies trefwoorden die specifiek zijn, maar waar ook voldoende op gezocht wordt.

  • Hou het natuurlijk. Overdrijf niet met de trefwoorden.

De grondbeginselen van zoekmachineoptimalisatie (SEO) kunnen intimiderend zijn voor nieuwe hosts, maar dat is helemaal niet nodig. Hier vind je een aantal eenvoudige SEO-tips waarmee je ervaring hoger in zoekresultaten komt en door meer gasten ontdekt wordt.

Denken als een gast

Kruip in de huid van een gast die een activiteit zoekt die vergelijkbaar is met jouw ervaring. Waar zou je op zoeken om die activiteit te vinden?

Bij het online zoeken naar activiteiten richten we ons vaak op locatie en categorie (culinaire rondleiding, snorkelen, online workshop, enz.). Daarom is het een slimme SEO-strategie om dit in de titel van je ervaring op te nemen.

Een advertentietitel als 'Beste fietstocht' is een goed begin, maar 'Beste fietstocht in Melbourne' is misschien nog wel veel beter.

Zoekwoorden vinden

Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die je advertentie het beste beschrijven. Door belangrijke zoekwoorden in de titel en beschrijving van je ervaring op te nemen, komt je advertentie mogelijk hoger in de zoekresultaten en krijgt deze meer bezoekers.

De termen die je kiest, moeten aansluiten bij de zoektermen gebruikt door je doelgroep. Als je bijvoorbeeld een kookles in Italië organiseert, kun je je ervaring de naam 'Beste pastaworkshop in Rome' geven.

Er is een aantal tools om zoekwoordonderzoek mee te doen. Wordstream is een gratis optie, terwijl SEMrush, KWFinder en Google Ads andere veelgebruikte alternatieven zijn.*

Meer over zoekwoorden

Op een natuurlijke manier schrijven

Een hogere positie in de zoekresultaten is niet het enige dat telt: je ervaringspagina moet ook boeien en je doelgroep overhalen om te boeken. Verwerk zoekwoorden in je tekst, maar zorg ook dat je schrijfstijl natuurlijk overkomt op potentiële gasten.

Hoewel trefwoorden belangrijk zijn, moet je deze niet té vaak gebruiken in je advertentiebeschrijving. Dit staat bekend als 'keyword stuffing', wat betekent dat een tekst volgepropt is met zoekwoorden. Deze aanpak heeft mogelijk negatieve gevolgen voor je positie, want Google en andere zoekmachines hebben het snel door als zoekwoorden overdreven vaak of op een onnatuurlijke manier gebruikt worden.

Schrijf eerst een tekst voor je doelgroep en houd je pas daarna bezig met het zoekalgoritme.

Van andere hosts leren

Als je meer wilt weten over SEO-optimalisatie voor je advertentie, dan is het slim om bij andere hosts aan te kloppen. Hosts over de hele wereld, onder wie Amylee uit Toronto en Kevino uit Mexico-Stad, delen in hun ervaringen SEO-tips om meer boekingen te krijgen en je advertentie op te laten vallen.

"Mijn kennis van SEO was cruciaal voor het succes van mijn eigen advertentie", zegt Kevino. "Als je meer gasten wilt aantrekken, dan kan je met een paar eenvoudige wijzigingen al een geweldig resultaat behalen."

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

*Dit zijn geen Airbnb-tools en ze worden ook niet specifiek aanbevolen door Airbnb.

In het kort

  • Geef context, zoals de locatie en het type ervaring dat je organiseert.

  • Kies trefwoorden die specifiek zijn, maar waar ook voldoende op gezocht wordt.

  • Hou het natuurlijk. Overdrijf niet met de trefwoorden.

Airbnb
4 apr. 2022
Was dit nuttig?