Zeven tips voor het verwelkomen van vluchtelingen

Airbnb.org deelt praktisch advies voor het verwelkomen van mensen die een moeilijke tijd doormaken.
Door Airbnb op 25 aug. 2023
3 min. leestijd
Bijgewerkt op 25 aug. 2023

In het kort

Als je al eerder via Airbnb hebt verhuurd, dan heb je waarschijnlijk al veel tijd doorgebracht met nadenken over hoe je een welkom gevoel brengt in je accommodatie.

Wanneer je noodhuisvesting aanbiedt via Airbnb.org, is het ook belangrijk om je in te leven in gasten die een traumatische ervaring hebben gehad.

Mensen die (soms in allerijl) hun thuis hebben achtergelaten op zoek naar veiligheid, hebben andere verwachtingen en zorgen dan vakantiegangers. Daarom werkt Airbnb.org samen met non-profitorganisaties die gespecialiseerd zijn in het helpen van mensen die ontheemd zijn door conflicten en natuurrampen. Deze organisaties geven alle benodigde hulpverlening tijdens het verblijf van je gasten.

Airbnb.org heeft een speciaal opgeleide klantenservice voor jou en je gasten als er zich complexe problemen voordoen. We helpen gasten ongeacht hun nationaliteit, afkomst, etniciteit of identiteit.

Tips voor het inrichten van je plek

Een comfortabele en veilige privéruimte is van onschatbare waarde voor een gezin met traumatische ervaringen. Vaak hebben ze sinds ze hun woning verlieten geen eigen keuken meer gehad of geen woonkamer waar ze samen konden zitten.

Met deze tips maak je je accommodatie nog gastvrijer:

  • Zorg dat je accommodatie gezelligheid uitstraalt en comfortabel is. Dat helpt mensen te ontspannen. Met schoon beddengoed en handdoeken, essentiële toiletartikelen en keukenbenodigdheden voelt je woning meer als een thuis, zelfs als ze maar een paar dagen blijven.
  • Sommige gasten zijn bezorgd over hun eigen veiligheid. Zorg er daarom voor dat opritten en ingangen goed verlicht zijn. Het is ook belangrijk dat alle sloten en (rol)gordijnen goed werken. Als er geluidsoverlast is door vliegtuigen of omdat de vuilnis 's ochtends opgehaald wordt, moet je je gasten daarvan op de hoogte stellen.
  • Mensen met een traumatische ervaring onthouden niet altijd alle informatie even goed. "Je kunt niet helder denken en hebt moeite om nieuwe informatie te verwerken", vertelde een gast die tijdens een grote brand in Californië was geëvacueerd. "Het is zo overweldigend dat je gewoon niet eens weet hoe je eenvoudige dingen moet doen. Het is alsof je helemaal uitgeschakeld bent." Visuele hulpmiddelen zijn nuttig voor je gasten. Bijvoorbeeld een afdruk met daarop het adres en een kaart van de buurt, zodat je gasten daar altijd naar kunnen teruggrijpen.
  • Als jij de taal van je gasten niet spreekt, schakel dan plaatselijke non-profits of bedrijven in die hulp in de juiste taal kunnen bieden. Wanneer een hulpverlener van een van de non-profitpartners van Airbnb.org je gasten helpt, kan die misschien ook bijspringen.

Tips voor de communicatie met gasten

Het persoonlijke contact met gasten is voor veel hosts een groot pluspunt van het verhuren van hun accommodatie. Hier zijn een paar tips voor de communicatie met gasten die een traumatische ervaring hebben gehad.

  • Transparantie en consistentie zijn erg belangrijk. Laat gasten vooraf weten wanneer er iemand onderhoud in of rondom de woning uitvoert. Ook als je zelf langskomt, is het belangrijk om dat van tevoren aan te geven.
  • Als je met je gasten praat, besteed dan vooral aandacht aan vragen over hun verblijf in plaats van de crisis waar ze net uitkomen aan te halen. Mary verwelkomde meerdere Oekraïense vluchtelingen. Ze zegt: "Ik stelde algemene vragen zoals 'Waar kom je vandaan?' en 'Hoe was je reis?'" Volgens Mary geven je gasten zelf wel aan of ze meer willen delen. Door hun privacy te respecteren, geef je hen de ruimte om zich te herpakken en bij te tanken.
  • Wanneer je contact met gasten hebt, geven ze zelf vaak al aan waar ze behoefte aan hebben. Sommige willen vooral tijd doorbrengen met familieleden. Anderen hebben mogelijk wel behoefte aan contact en vragen je hulp bij het opbouwen van nieuwe relaties in de community.

Jouw steun maakt het verschil

Bedankt voor het delen van je plek, je gastvrijheid en de tijd die je erin steekt. Meer informatie over de voorbereiding op noodhuisvesting staat in artikelen en video's in de verhuurgids van Airbnb.org in het Informatiecentrum.

In het kort

Airbnb
25 aug. 2023
Was dit nuttig?