Zo voorkom je problemen met verhuren

Superhost Diana geeft advies aan hosts voor het aanpakken van lastige uitdagingen.
Door Airbnb op 11 dec. 2019
video van 3 min.
Bijgewerkt op 25 aug. 2022

In het kort

  • Houd contactgegevens van een loodgieter, elektricien en co-host bij de hand, zodat je eenvoudiger problemen het hoofd kunt bieden.

  • Met een regelmatig onderhoud blijft je accommodatie altijd tiptop in orde

  • Met open communicatie en empathie kun je alle uitdagingen aan óf voorkomen.

Soms doen er zich ondanks alle inspanningen toch problemen voor. Misschien kunnen gasten de sleutel niet vinden of raakt de riolering verstopt. Hoewel grote problemen zich maar zelden voordoen, bereiden succesvolle hosts zich voor op onverwachte gebeurtenissen.

Dit zijn de tips van Diana, een Superhost uit Oakland, Californië, voor uitdagingen waar iedere host mee te maken kan krijgen.

1. Een supportteam samenstellen

Bij verhuren draait het om community en daar horen de mensen bij die jou helpen en ervoor zorgen dat in je verhuurbedrijf alles op rolletjes loopt.

"We hebben altijd de contactgegevens van een loodgieter, elektricien en schoonmaker bij de hand", vertelt Diana. Als ze zelf van huis is, heeft Diana haar zus als vangnet. "Dus als er een probleem is, staat er altijd iemand klaar om te helpen."

We hebben altijd de contactgegevens van een loodgieter, elektricien en schoonmaker bij de hand.
Diana,
Oakland, Californië

2. Routineonderhoud uitvoeren

Wat is er beter dan goed voorbereid zijn om eventuele lekkage of een kapotte cv-ketel snel aan te pakken? Voorkomen dat het probleem zich überhaupt voordoet.

"Ik heb een onderhoudschecklist die ik elk jaar opnieuw overloop", zegt Diana. "Sommige van de taken doe ik zelf, in ander gevallen huur ik een professional in. Elke accommodatie is anders, maar het is belangrijk dat je weet wat er nodig is om die van jou tiptop in orde te houden voor gasten."

Op Diana's jaarlijkse onderhoudschecklist staat onder andere:

  • Het verwijderen van bladeren en ander vuil uit dakgoten.
  • Controleren of de verwarming, ventilatie en airconditioning functioneren.
  • Het lastig te bereiken dakraam reinigen, zodat haar accommodatie mooi licht blijft.

3. Van communicatie een prioriteit maken

Goede communicatie met gasten draait om eerlijkheid en realiteitszin.

"Het is belangrijk om niet te veel te beloven", zegt Diana. "Daarentegen kun je nooit te veel communiceren. Zelfs als ik ergens nog geen oplossing voor heb, laat ik gasten weten waar ik mee bezig ben."

Dus toen een waterleiding sprong vlak voordat er gasten aankwamen, pakte Diana meteen de telefoon.

"Ik belde de gast, vertelde wat er aan de hand was en vroeg of iets later inchecken eventueel mogelijk was", vertelt Diana. "Ik heb meteen ook een latere vertrektijd aangeboden, wat erg in de smaak viel, en een fles wijn en bedankbriefje achtergelaten. Open communicatie en een kleine blijk van waardering valt bij veel gasten in de smaak, of het nu wijn of een cadeaubon voor een plaatselijke koffiezaak is."

Het is belangrijk om niet te veel te beloven. Daarentegen kun je nooit te veel communiceren.
Diana,
Oakland, Californië

4. Luisteren en empathie tonen

"We hebben echt lastige deuren die gasten vaak niet open krijgen, ondanks de aankomstinstructies en de handleiding van de woning", vertelt Diana. "Als dit gebeurt, laat ik ze eerst even hun frustratie ventileren.⁠Daarna help ik ze geduldig, ter plekke of via de telefoon."

Een paar dingen die Diana leerde door naar haar gasten te luisteren:

  • Zorg dat gasten zonder een sleutel naar binnen kunnen, voor een vlottere aankomst.
  • Zorg voor voldoende buitenverlichting, zodat gasten ook in het donker veilig aankomen.
  • Vraag vooraf om reisinformatie en herhaal de tijdstippen van aankomst en vertrek nog eens.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te luisteren, begripvol te zijn en je gewoon als mens op te stellen.
Diana,
Oakland, Californië

5. Op veelvoorkomende problemen anticiperen

Niet alles gaat altijd van leien dakje. Gasten komen wel eens te vroeg aan of willen later uitchecken, en ook de schoonmaak is soms een uitdaging. Hieronder staan een paar tips om potentiële problemen te voorkomen:

  • Zorg voor duidelijke in- en uitchecktijden en leg uit waarom je die tijden hanteert, bijvoorbeeld: "Aankomst is vanaf 15.00 uur, zodat schoonmakers voldoende tijd hebben om je kamer klaar te maken."
  • Stel je reserveringsvoorkeuren zodanig in dat er voldoende tijd is om schoon te maken.
  • Wellicht kun je aanbieden de bagage van gasten op te bergen wanneer je weet dat ze vroeg aankomen.
  • Zet belangrijke informatie in je advertentiebeschrijving om de juiste verwachtingen te scheppen, bijvoorbeeld hoe gasten binnen kunnen komen en hoe je accommodatie eruitziet. Vergeet ook niet om aankomstinstructies door te geven.
  • Zorg voor een Huishandleiding met instructies voor de wifi en het gebruik van bepaalde apparaten.

Door op uitdagingen te anticiperen, wordt het makkelijker om een geweldig verblijf voor je gasten te organiseren.

Als je nog steeds vragen hebt of tegen problemen aanloopt, kun je contact met ons opnemen.

Diana is niet in dienst bij Airbnb en volgt ook geen instructies van Airbnb. Als Host-organisator zette ze samen met Airbnb haar tips op papier en maakte ze deze video. Alle meningen, anekdotes of getuigenverklaringen zijn waarheidsgetrouw, van haarzelf en zijn geen officiële verklaringen van Airbnb.

In het kort

  • Houd contactgegevens van een loodgieter, elektricien en co-host bij de hand, zodat je eenvoudiger problemen het hoofd kunt bieden.

  • Met een regelmatig onderhoud blijft je accommodatie altijd tiptop in orde

  • Met open communicatie en empathie kun je alle uitdagingen aan óf voorkomen.

Airbnb
11 dec. 2019
Was dit nuttig?