Alles over reisverzekering voor Airbnb-gasten
Het overkomt ons allemaal wel eens: door een noodgeval of een andere onvoorziene situatie moeten we een reis afbreken of eerder naar huis. In zulke gevallen is het lastig om een terugbetalingsverzoek van een gast af te wijzen. Als host wil je aan de ene kant begrip tonen, maar aan de andere kant moet er wel brood op de plank komen en wil je slechte recensies vermijden.
We willen gasten en hosts hier graag bij helpen. Daarom bieden we in samenwerking met Aon en Europ Assistance Group en haar Amerikaanse dochteronderneming Generali Global Assistance een reisverzekering voor gasten aan. We geven gasten in tien landen de mogelijkheid om tijdens het boeken hun Airbnb-boekingen te verzekeren tegen bepaalde risico's.
Als gasten met een verzekerde reis om een gedekte reden hun boeking annuleren, kunnen ze een claim indienen voor maximum 100% van hun niet-terugbetaalde Airbnb-boekingskosten. Dit vermindert de kans dat gasten hun host om terugbetaling vragen die niet onder de annuleringsvoorwaarden valt.
Hoe een reisverzekering werkt
Gasten in de Verenigde Staten*, het Verenigd Koninkrijk** en Europa*** (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Ierland, Nederland, Oostenrijk en Portugal) kunnen een reisverzekering afsluiten wanneer ze een reis via Airbnb boeken. In de toekomst willen we deze mogelijkheid ook voor gasten in andere landen beschikbaar maken.
Tijdens het boeken kan een reisverzekering afgesloten worden, maar per locatie zijn er verschillen. Zo werkt het:
- Tijdens het boeken kunnen gasten een reisverzekering afsluiten.
- In aparte vensters staat wat onder de polis valt en wat de belangrijkste uitsluitingen zijn.
- Als gasten geïnteresseerd zijn, voegen ze een reisverzekering toe aan hun boeking en kunnen ze vervolgens betalen.
De reisverzekeringspremie van de gast is een percentage van de totale reiskosten en wordt weergegeven als een apart regelitem bij het afrekenen.
Afhankelijk van de locatie van de gast worden de polissen uitgegeven door Europ Assistance S.A. of het Amerikaanse filiaal van Generali, dochterondernemingen van de Generali Group, een toonaangevende multinationale verzekeraar. Na het boeken ontvangen gasten die een reisverzekering hebben afgesloten een e-mailbevestiging met hun polis en informatie over het indienen van een claim.
"Een reisverzekering voor gasten is goed nieuws voor een host zoals ik met strenge annuleringsvoorwaarden", zegt Alexandra, een Superhost in Chicago.
Wat een reisverzekering dekt
AirCover voor gasten beschermt tegen onverwachte problemen, zoals onjuistheden in advertenties en ontbrekende belangrijke voorzieningen.
De reisverzekering beschermt gasten, onder andere met een vergoeding van maximaal 100% voor hun niet-terugbetaalde Airbnb-boekingskosten, als hun reis wordt beïnvloed door specifieke gebeurtenissen, zoals slecht weer, gestolen reisdocumenten of ernstige ziekte.
Als de host bijvoorbeeld 50% van de boekingskosten van Airbnb terugbetaalt op basis van de annuleringsvoorwaarden, kan de reisverzekering de resterende 50% terugbetalen als de gast om een gedekte reden annuleert. De verzekeraar vordert niet het bedrag bij de host als een gast een claim indient voor een reisverzekering.
We hebben onlangs AirCover voor gasten geïntroduceerd, waardoor ze bescherming krijgen tegen onverwachte problemen, zoals onjuistheden in advertenties en ontbrekende belangrijke voorzieningen.
De reisverzekering beschermt gasten, onder andere met een vergoeding van maximum 100% voor hun niet-terugbetaalde Airbnb-boekingskosten wanneer hun reis wordt beïnvloed door specifieke gebeurtenissen, zoals slecht weer, gestolen reisdocumenten of ernstige ziekte.
Als de host bijvoorbeeld 50% van de boekingskosten van Airbnb terugbetaalt op basis van de annuleringsvoorwaarden, kan de reisverzekering de resterende 50% terugbetalen als de gast om een gedekte reden annuleert. De verzekeraar zal niet proberen om geld terug te vorderen van de host als een gast een claim indient voor een reisverzekering.
Voor boekingen die op of na 31 mei 2022 hebben plaatsgevonden, wordt COVID-19 niet meer als verzachtende omstandigheid beschouwd. (Voor binnenlandse boekingen in Zuid-Korea en Luxe-boekingen gelden andere voorwaarden.) Als gasten hun boeking annuleren omdat ze COVID-19 hebben, zijn de annuleringsvoorwaarden van de host van toepassing.
Gasten die een reisverzekering afsluiten, zijn mogelijk wel beschermd als ze COVID-19 krijgen (vastgesteld door een arts) en er aan bepaalde polisvoorwaarden voldaan wordt.