Tijd besparen met standaardberichten

Automatiseer de communicatie met je gasten van aankomst tot vertrek.
Door Airbnb op 19 nov. 2020
3 min. leestijd
Bijgewerkt op 1 mei 2024

Met de tool voor standaardberichten kun je op bepaalde momenten, zoals de dag van aankomst, automatisch belangrijke informatie met gasten delen. Hiermee kun je standaardberichten maken en plannen dat die worden verzonden op momenten dat gasten de informatie nodig hebben.

Je kunt ook snelle reacties maken. Dit zijn korte sjablonen waarmee je veelgestelde antwoorden snel beantwoordt en tijd bespaart als je met je gasten communiceert.

Berichten personaliseren en inplannen

Als je standaardberichten wilt schrijven en inplannen, ga dan naar de berichtinstellingen op het tabblad Berichten.

Je kunt deze berichten personaliseren met shortcodes. Deze codes gebruiken informatie uit zowel je advertentie als de boeking van je gasten, zoals je Huisregels en hun naam en aankomstdatum. Het is belangrijk dat de informatie op je advertentie volledig en bijgewerkt is, want berichten met lege shortcodes worden niet juist verzonden.

Gebruik het keuzemenu om shortcodes in te voegen. Als je klaar bent met schrijven, plan je het bericht in door te kiezen na welke handeling van je gast het bericht verzonden wordt. Je kunt een bericht altijd eerder dan gepland verzenden, bewerken of overslaan.

Zo gebruik je shortcodes in een standaardbericht:

Hoi [voornaam gast],

Bedankt voor je boeking. We verwelkomen je graag op [aankomstdatum]. Deel je reisgegevens met ons, zodat je aankomst soepel verloopt. Je bent welkom vanaf [aankomsttijd].

Hier heb je wat meer informatie over de omgeving: [buurt].

En dit zijn een paar tips voor vervoersmogelijkheden: [vervoersmogelijkheden].

Onze reisgids vind je hier: [reisgids] en hier staan wat handige suggesties voor een bezoek aan [stad]. De aankomstgegevens delen we een paar dagen voor je reis. Laat het ons weten als je nog vragen hebt.

Wanneer standaardberichten gebruiken

Je kunt een bericht inplannen wanneer je wilt, maar op deze momenten kunnen gasten vaak wel wat belangrijke informatie gebruiken.

  • Kort na de boeking: laat gasten weten dat je hun aanvraag hebt ontvangen met een bedankje direct nadat ze geboekt hebben. Zo kun je ook meteen wat meer informatie en tips geven.
  • Voor aankomst: herinner gasten aan hun aanstaande verblijf, zodat ze zich kunnen voorbereiden op hun aankomst. Deze berichten kun je tot 14 dagen voor aankomst inplannen.
  • Dag van aankomst: je hebt de aankomstinstructies misschien al gedeeld, maar gasten vinden het vaak fijn als ze op de dag van aankomst nogmaals de belangrijkste informatie ontvangen, waaronder een routebeschrijving.
  • Eerste dag van het verblijf: neem contact op en bevestig dat alles in orde is. Bied ook aan om eventuele vragen te beantwoorden.
  • Dag na vertrek: bedank je gasten voor hun verblijf en vraag ze nog even een recensie achter te laten.

Hier is een voorbeeldbericht (met shortcodes) dat je kunt gebruiken:

Beste voornaam van de gast,
Bedankt dat je bij ons geboekt hebt.
Ik ben blij dat ik je bij naam van de accommodatie mag verwelkomen op aankomstdatum.
Laat je nog even je tijden weten zodat je
aankomst soepel verloopt? Meestal is dit aankomsttijd of later.
Hier is alvast wat informatie over de buurt:
buurt
Informatie over vervoer:
vervoer
In onze reisgids vind je handige tips voor het bezoeken van stad.
Een paar dagen voor je reis delen we de aankomstinstructies.

Herinnering voor een aankomend verblijf

Het is een goed idee om gasten een paar dagen voor aankomst te herinneren aan hun aankomende verblijf, zodat ze hun aankomst kunnen plannen.

Je kunt deze berichten tot veertien dagen van tevoren sturen bij Voor aankomst. Herhaal bijvoorbeeld de informatie die je in je bericht voor Na het boeken hebt gedeeld. Andere belangrijke informatie:

  • Je kunt op elk moment na de inchecktijd inchecken op de aankomstdatum.
  • Het adres van de accommodatie is adres en hier is de routebeschrijving: routebeschrijving.

Instructies voor de dag van aankomst

De dag van aankomst is een bijzondere dag! Hoewel je de aankomstinstructies misschien al hebt gedeeld, vinden veel gasten het handig om bij aankomst nogmaals de belangrijkste informatie te ontvangen.

Je kunt deze berichten de ochtend van de aankomst versturen bij Voor aankomst. Je kunt bijvoorbeeld de routebeschrijving of de aankomsttijd nogmaals naar je gasten sturen. Voorbeeld van een bericht:

Leuk dat je in advertentienaam zal verblijven.
Hier zijn instructies voor het inchecken: instructies voor het inchecken
. Ter herinnering zijn dit onze Huisregels:
Huisregels
het wifi-netwerk iswifi-naamen het wachtwoord is wifi-wachtwoord
.

Airbnb
19 nov. 2020
Was dit nuttig?