Maak een handleiding van de woning om informatie over je plek te delen

Bespaar jezelf tijd door vooraf alle belangrijke informatie door te geven.
Door Airbnb op 18 nov. 2020
4 min. leestijd
Bijgewerkt op 17 nov. 2021

In het kort

  • Schrijf een handleiding van de woning.

  • Houd het kort en duidelijk

  • Begin met het wifi-wachtwoord

  • Lees verder in onze complete handleiding hoe je van je advertentie een succes maakt.

"Wat is het wifiwachtwoord? Waar hangt de thermostaat? Welke afstandsbediening hoort bij welk apparaat?", Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de vragen die je gasten kunnen hebben. Met de Huishandleiding-optie van Airbnb kun je al dit soort vragen alvast beantwoorden, zodat je zeker weet dat je gasten met alle apparatuur en voorzieningen in je woning uit de voeten kunnen.

In de Huishandleiding kun je duidelijke, stapsgewijze instructies zetten en je gasten laten weten waar ze de belangrijkste dingen kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld aan de locatie van de brandblusser en de router voor de wifi. Als je je handleiding eenmaal af hebt, hoef je voortaan niet meer voor elke boeking een mailtje met dit soort informatie te sturen. Zo win je een hoop tijd. Gasten kunnen je gids rechtstreeks vanuit de app bekijken, waardoor ze deze altijd en overal bij de hand hebben. Host Neil uit Mountain View, Californië, vindt het zelf heel prettig dat hij dankzij deze voorziening geen "sms'jes in de late avonduren, telefoontjes van gestreste gasten en het ergste van alles: slechte recensies" meer krijgt.

Hieronder staan een aantal beproefde tips van collega-hosts om een goede Huishandleiding op te stellen.

Begin met het wifi-wachtwoord

Dit is een van de eerste dingen waar gasten bij aankomst naar vragen. Daarom zetten de meeste hosts dit bovenaan in hun Huishandleiding. “Ze willen allemaal de wificode, dus is dat mijn truc om ze de huishandleiding te doen openen die ze dan hopelijk ook lezen", zegt Marit Anne uit Troms, Noorwegen.

Ook thuiswerkers willen graag meteen weten wat het wifiwachtwoord is. Die komen immers om te werken en moeten na aankomst misschien meteen een virtuele vergadering bijwonen, een mailtje sturen of een verslag uitwerken.

Informatie over parkeren toevoegen

Parkeerregels en -borden kunnen verwarrend zijn, vooral als gasten een andere taal spreken. Het is een goed idee om duidelijke instructies te geven, zoals verhuurders Ben en Angel uit Wellington, Nieuw-Zeeland, dat doen: 'Je mag parkeren voor het witte hek aan de rechterkant van de oprit, bij de heg.'

Zet de voorzieningen voor kinderen en huisdieren in de kijker

Als huisdieren of kinderen welkom zijn in jouw accommodatie, is het een goed idee om aan te geven wat je daar allemaal voor in huis hebt. Je kunt je Huishandleiding van tevoren naar je gasten sturen, zodat ze weten waar ze zelf voor moeten zorgen. Wat je in je handleiding kunt zetten:

  • Waar de water- en voerbakken voor de huisdieren staan.
  • Welke handdoeken bedoeld zijn om vuile pootjes mee af te vegen.
  • Welke kindervoorzieningen er zijn, zoals een babybedje of kinderstoel.
  • In welke kamers een rook- en koolmonoxidemelder hangt.

Vertel gasten waar de voorzieningen te vinden zijn (en hoe je ze gebruikt)

Zeker als je gasten een lange reis achter de rug hebben, is het prettig als ze de basisvoorzieningen snel kunnen vinden en gebruiken. Hosts Joh en Gian uit San Francisco geven de volgende tips:

  • "Verwarming: je vindt de thermostaat op de muur, dicht bij de televisie. Vergeet niet om de verwarming uit te doen als je weggaat.
  • Toilet: gooi alleen toiletpapier in het toilet. Voor al het andere staat er een vuilnisbakje.
  • Keukenbenodigdheden: borden en bekers zijn te vinden in de bovenkastjes aan weerszijden van de magnetron. Het bestek ligt in de lade aan de linkerkant van de oven en pannen staan in de kast. Je kunt alles gebruiken wat je nodig hebt. Als je klaar bent, kun je de vaat in de vaatwasser doen. Als we een volle machine hebben, zetten wij deze aan.”

Hosts die niet in de accommodatie of daar in de buurt wonen, raden ook aan om instructies te geven over afval, water en andere aspecten die uniek zijn voor de plek:

  • “Vuilnis: doe je afval in de vuilnisbak van 125 liter in de kelder. Zet geen vuilniszakken op de veranda of naast de voordeur, anders maken vogels, wasberen en andere dieren ze open." - Kim, Upson, Wisconsin
  • "Water en elektriciteit: ga bewust om met water en elektriciteit. Warm water is maar beperkt beschikbaar." – Fred, Placencia, Belize

Sluit af met stapsgewijze instructies voor je apparaten en elektronica

Volgens hosts Joh en Gian zijn

uitgebreide instructies onmisbaar. Hieronder zie je hun uitleg over het gebruik van hun streamingdiensten:

"Gebruiksaanwijzing voor Netflix, Prime Video en de overige streamingdiensten:

  1. Zet de televisie aan in de slaapkamer en wacht even. Je ziet in eerste instantie alleen ruis, dus even geduld.
  2. Druk na een minuut op de veelkleurige, ruitvormige knop.
  3. Kies de app van de streamingdienst die je wilt gebruiken en druk op de hoofdknop. Voor Netflix nodigen we je uit om het gastenaccount te gebruiken dat we speciaal voor jou hebben aangemaakt.”

Houd het kort en vriendelijk

De meeste hosts zeggen dat een Huishandleiding kort en bondig moet zijn. "Je wilt niet dat gasten het gevoel hebben dat ze op eieren moeten lopen om de host tevreden te houden", zegt host Tina uit Nanaimo in Canada. "Probeer een goede balans te vinden tussen wat jij belangrijk vindt en wat aangenaam is voor je gasten, zodat die zich thuisvoelen."

Als je je huishandleiding af hebt, kun je ook nog een gelamineerd A4'tje met alleen de wifi-instructies klaarleggen. Gasten vinden het meestal heel prettig als dit soort informatie makkelijk te vinden is en zijn dan ook eerder geneigd om je een goede recensie te geven.

Leer hoe je een huishandleiding toevoegt

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

In het kort

  • Schrijf een handleiding van de woning.

  • Houd het kort en duidelijk

  • Begin met het wifi-wachtwoord

  • Lees verder in onze complete handleiding hoe je van je advertentie een succes maakt.
Airbnb
18 nov. 2020
Was dit nuttig?