Een eenvoudigere aankomst en vertrek

Zorg dat je gasten zich vanaf het begin tot het einde welkom voelen.
Door Airbnb op 15 apr. 2024
2 min. leestijd
Bijgewerkt op 15 apr. 2024

Een vijfsterrenverblijf valt of staat met de aankomst en het vertrek van je gasten. Gasten verwachten dat ze je accommodatie eenvoudig kunnen betreden en ook snel weer kunnen vertrekken.

Een vlottere aankomst

Gasten willen weten waar je accommodatie precies ligt en hoe ze de voordeur kunnen openen. Hier zijn een aantal tips om de aankomst soepel te laten verlopen:

  • Vermeld belangrijke informatie in de aankomstgids. In je Advertentie-editor kun je je aankomstmethode en -tijd, routebeschrijving, handleiding van de woning, wifi-wachtwoord en nog veel meer instellen of aanpassen. Gasten ontvangen deze informatie nadat ze geboekt hebben.

  • Geef instructies om je accommodatie binnen te komen. Voeg foto's of een video toe om gasten te helpen bij hun aankomst. Maak bijvoorbeeld een foto van de grendel van de poort, zodat gasten weten waar die zit. Of breng in beeld hoe je het sleutelkastje opent.

  • Controleer altijd het voorbeeld van je gids. Tik daarvoor op de knop Weergeven. Je aankomstgegevens worden dan geopend, precies zoals gasten deze ook te zien krijgen. Vraag een vriend(in) om je instructies te testen en voer eventuele aanpassingen door, zodat de aankomst soepel verloopt.

  • Verbeter je accommodatie. Hang verlichting en aanwijzingen op of installeer een ander type slot, zoals een slim slot of toetsenpaneel. Dat maakt de aankomst zowel voor jou als je gasten gemakkelijker.

Gasten sturen je misschien een vraag over de aankomst. Reageer in dat geval zo snel mogelijk, vooral als je ze binnen 24 uur bij de accommodatie verwacht.

Zorg ervoor dat gasten zich welkom voelen

Een geweldig verblijf begint vanaf de allereerste seconde dat je gasten verwelkomt. Anticiperen op hun wensen speelt daarbij ook een grote rol. Aandacht voor de kleinste details kan een groot effect op gasten hebben.

  • Plan een welkomstbericht in. Laat gasten op de aankomstdag weten dat je beschikbaar bent als ze iets nodig hebben.

  • Maak je sterk voor inclusieve gastvrijheid. Het is mogelijk dat gasten er andere overtuigingen of gebruiken op nahouden.

  • Wees attent. Toon interesse in je gasten en zet hun behoeften op de eerste plaats, maar respecteer ook hun privacy.

Rie is lid van de Adviesraad van hosts en Superhost in Yomitan, Japan. Ze laat altijd een welkomstbericht achter met nuttige informatie over de regio. "Als het jonge ouders zijn, dan raad ik een adresje voor luiers aan", zegt ze. "Hebben gasten een hond, dan vertel ik waar een goede dierenwinkel zit."

Een blijvende indruk achterlaten

Beschouw het vertrek als de laatste indruk die je gasten van je accommodatie krijgen. Je wilt dat ze zich hun geweldige verblijf herinneren.

Neem duidelijke en eenvoudige vertrekinstructies op in de aankomstgids. Je kunt je afvragen of de vuilnisbak leeghalen en gebruikte handdoeken verzamelen door gasten als een vijfsterrenervaring wordt aanzien. Maak je dit soort klusjes onderdeel van je eigen schoonmaakroutine, dan levert dat wellicht betere recensies op.

Stuur gasten na elk verblijf een dankberichtje. Vertel dat ze altijd weer welkom zijn en dat je graag hun feedback krijgt. Vraag ook wat ze bij een eventueel volgend bezoek graag anders zouden willen.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
15 apr. 2024
Was dit nuttig?