Handige tips voor verhuren in het hoogseizoen
Het heet niet voor niets het hoogseizoen: een volle kalender met veel gasten is een hoop werk. Met deze tips behoud je je geweldige gastvrijheid tijdens piekmomenten.
Weinig voorbereidingstijd op gasten
Als je na elk vertrek dezelfde routine volgt, zorg je voor een vlotte doorstroming als je volgeboekt bent. Robin, een Superhost in Mount Barker, Australië, raadt aan om een checklist te gebruiken, of je nu zelf schoonmaakt of iemand anders dit doet.
"Met een checklist weet ik precies wat ik moet doen en zie ik niets over het hoofd", zegt Robin. "Je kunt zomaar worden afgeleid en hierdoor vergeet je snel dingen. Door de puntjes op de i te zetten, zorg je ervoor dat gasten zich gewaardeerd voelen en zo wordt het verhuren ook leuker voor mij."
Meer tips voor als je weinig voorbereidingstijd hebt bij nieuwe gasten:
Sla (driedubbel) linnengoed in. Met extra linnengoed voorzie je de slaapkamer, badkamer en keuken van schone lakens en handdoeken en hoef je niet meteen de was te doen. Daarnaast heb je altijd een reserveset als je hardnekkige vlekken er bijvoorbeeld niet uit krijgt (denk aan make-up of bakvet).
Gebruik dekbedovertrekken en kussen- en matrasbeschermers. Sla hier ook extra sets van in. Dat komt handig van pas als je snel nieuwe gasten verwacht.
Meld je aan voor bezorgdiensten. Dan hoef je niet naar de winkel voor schoonmaakspullen, toiletartikelen, boodschappen of andere spullen die jij of gasten nodig hebben.
Zorg dat je een goed noodplan hebt voor schoonmaak, onderhoud en tuinwerkzaamheden. Op die manier blijf je op schema, zelfs als jij en je team niet beschikbaar zijn. Soms wordt het allemaal iets te veel. Dan is het een goed idee om een co-host in te schakelen.
Tijd besparen met vertrektools
Het is fijn voor zowel gasten als jezelf als het vertrek weinig om handen heeft. In mei hebben we vertrektools geïntroduceerd, zodat het vertrek voor iedereen soepel verloopt.
Automatische pushmeldingen en vertrek in één tik zijn onderdeel van deze nieuwe functies. Airbnb stuurt gasten de dag voor vertrek om 17.00 uur lokale tijd je vertrektijd en -instructies. Gasten ontvangen deze als ze pushmeldingen op de mobiele app hebben ingeschakeld. Wanneer ze zijn vertrokken, kunnen ze je dit ook laten weten met een simpele tik op de knop. Zo kun jij je meteen voorbereiden op de volgende gast.
Joh, een Superhost in Forestville, Californië, stuurt graag haar eigen standaardberichten rond de vertrektijd, vooral in het hoogseizoen. "Ik vertel gasten dat de schoonmaker om 11.00 uur voor de deur staat om het appartement klaar te maken voor de volgende gasten", zegt ze. "Zo begrijpen ze dat het belangrijk is om op tijd weg te zijn."
Meer tips om tijd te besparen met vertrektools:
Stel standaard vertrekinstructies in. Je maakt snel instructies door te kiezen uit een lijst met vijf veelvoorkomende taken. Voor elke optie kun je meer informatie toevoegen. Onder Afval weggooien kun je gasten bijvoorbeeld vragen om afval te scheiden.
Voeg specifieke verzoeken voor je woning toe. Stel je een barbecue ter beschikking? Dan kun je gasten vragen na gebruik de hoes er weer overheen te doen.
Voeg vertrekkaarten toe. Zodra je de standaard vertrekinstructies hebt gemaakt, kun je een vertrekkaart aan een standaardbericht of snelle reactie toevoegen met een link naar de instructies. Op deze manier stuur je eenvoudig herinneringen naar gasten die geen pushmeldingen voor de Airbnb-app ingeschakeld hebben.
Aandacht voor seizoensgebonden voorzieningen
Volgens wereldwijde gegevens van Airbnb zijn zoekopdrachten naar accommodaties met zwembaden in de eerste drie maanden van 2023 met 60% gestegen in vergelijking met diezelfde maanden in 2022. De meest geboekte Airbnb-categorieën waren Strand, Zwembaden en Houten huisjes.
Door je advertentie bij te werken en seizoensgebonden kenmerken en voorzieningen te benadrukken, vinden gasten je accommodatie makkelijker en boeken ze die sneller.
"Mijn zus is binnenhuisarchitect en gebruikt artikelen van onze cadeauwinkel in de stad om onze accommodatie ieder seizoen een andere look te geven", zegt Fred, een Superhost in Placencia, Belize. "Ook voegen we elk jaar een nieuwe voorziening toe. Iets speciaals, zodat bestaande gasten weer terugkomen. We hebben een prieel en een observatorium toegevoegd, maar ook een bar boven het water."
Meer tips over hoe je seizoensgebonden voorzieningen benadrukt:
Voeg foto's toe die bij het seizoen passen. Laat potentiële gasten in de warmere maanden je zwembad, barbecue, hangmat of weggetje naar het strand zien. En voor de koudere maanden deel je dan bijvoorbeeld foto's van de open haard, het bubbelbad of het pad naar de skiliften.
Pas je advertentiebeschrijving aan. Heb je net zoals Fred en zijn zus onlangs voorzieningen aan je accommodatie toegevoegd? Vermeld dit dan in je beschrijving en voeg wat foto's toe.
Werk je advertentiegegevens bij. Controleer je accountinstellingen en zorg ervoor dat je alle voorzieningen hebt aangevinkt die je momenteel aanbiedt. Voeg meer informatie toe wanneer je hierom wordt gevraagd.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.