Een prijsstrategie bepalen voor je ervaring

Gebruik deze tips voor hosts om korting te geven, kosten te beheren en gasten aan te trekken.
Door Airbnb op 28 mrt. 2018
5 min. leestijd
Bijgewerkt op 27 jul. 2022

In het kort

  • Overweeg je eerste gasten te verleiden met een introductieprijs.

    • Je kunt verschillende prijzen aanbieden voor je ervaring op verschillende datums

    • Je bepaalt zelf de prijs van je ervaring

    Wat je verhuurdoelen ook zijn, een slimme prijsstrategie is een van de sleutels tot succes. Je bepaalt altijd zelf je prijs en je kunt deze aanpassen aan seizoensinvloeden, feestdagen en andere omstandigheden. Wat hieronder staat, zijn slechts suggesties om je te helpen een tariefplan op te stellen waarmee je succes kunt boeken..

    Om erachter te komen wat het beste werkt voor jou en je ervaring, kun je nadenken over je doelgroep, een introductieprijs instellen, verschillende kortingen aanbieden en leren van andere hosts.

    Je doelgroep identificeren

    Bij het instellen van een prijs kan het helpen om na te denken over je doelgroep. Wat zijn hun belangrijkste kenmerken en voorkeuren? Wat zouden ze op een middag of een avondje uitgeven? Hoe past jouw ervaring in hun totale reis?

    Je kunt ook onderzoeken wat de gemiddelde kosten zijn van een maaltijd of een activiteit die vergelijkbaar is met die van jou, als er iets vergelijkbaars is in jouw omgeving, en dit misschien als richtlijn gebruiken. Je wilt dat gasten waarde vinden in je ervaring en je wilt de prijs niet te hoog maken.

    Inzicht krijgen in je kosten

    Als je een gedetailleerde lijst maakt van alle onkosten die nodig zijn om je ervaring uit te voeren, kun je een succesvolle prijsstrategie bepalen. Denk bijvoorbeeld aan transport- of locatiekosten, licentie- of vergunningskosten en de prijs van materialen, benodigdheden of gereedschap. 

    Je wilt misschien je uitgaven groeperen in basis- en extra's en proberen je kosten te verlagen. Enkele voorbeelden:

    • Kun je materialen in bulk kopen om geld te besparen?
    • Kun je bezuinigen op eventuele onkosten en toch een onvergetelijke ervaring organiseren? 
    • Kun je iets aan je ervaring toevoegen tegen weinig of geen kosten?

    Aangezien alle ervaringen een minimum van één gast hebben, moet je proberen om vaste kosten te vermijden die niet kunnen worden aangepast op basis van de grootte van je groep.

    Gabriela, een host in Rio de Janeiro, bood aanvankelijk een traditionele cocktail aan het einde van haar ervaring aan. Toen ze zich realiseerde dat dit haar kosten verhoogde, bood ze het niet meer aan. Hierdoor kon ze de prijs van haar ervaring verlagen, waardoor er meer boekingen kwamen, vooral bij gezinnen.
    Ik herwerkte wat ik aanbood, waardoor ik de toeslag kon verlagen, en dit hielp echt.
    Host Gabriela,
    Rio, Brazilië

    Een introductieprijs aanbieden

    Als je een nieuwe host bent of een nieuwe ervaring begint, kun je met een lagere introductieprijs je eerste paar gasten aantrekken, recensies krijgen en mond-tot-mondreclame opbouwen. Je kunt ook vroegboekpromoties en groepskortingen aanbieden om boekingen aan te trekken.

    Gasten

    verleiden met een introductieprijs biedt mogelijkheden om feedback van gasten te verzamelen. Je kunt overwegen om je ervaring alleen op uitnodiging te testen voor vrienden en familie.

    Herinner alle gasten eraan om een recensie achter te laten. Ervaringen met vijf of meer recensies krijgen gemiddeld bijna tien keer meer reserveringen binnen de eerste zes maanden na de lancering dan ervaringen met minder recensies.*

    Zodra je een paar recensies hebt ontvangen, kun je overwegen om je prijs te herbekijken of promoties en kortingen uit te proberen. Uit interne Airbnb-gegevens blijkt dat hosts die hun ervaring tegen verschillende prijzen aanbieden, meer kans hebben om boekingen te krijgen dan degenen die dat niet doen.**

    Andere kortingen overwegen

    Je kunt kortingen instellen door je ervaring te bewerken en Prijsinstellingen te selecteren.

    Promotie voor
    • nieuwe ervaringen: hosts met nieuwe ervaringen kunnen de eerste 30 dagen na publicatie van de advertentie een korting van 5% tot 50% per boeking aanbieden. Als de korting 20% of meer is, wordt de oorspronkelijke prijs van je advertentie doorgehaald, wat kan helpen om gasten aan te trekken. Houd er rekening mee dat je je basisprijs niet kunt aanpassen terwijl deze promotie actief is.
    • Vroegboekkorting: Gasten die twee weken of langer van tevoren boeken, krijgen 20% korting.
    • Groepskorting: je kunt zowel de grootte van de groep (zoals drie of meer gasten) als de grootte van de korting (van 1% tot 99%) kiezen. Om deze korting te krijgen, moeten er voldoende betalende gasten in de groep zijn.

    Er kan maar één korting worden toegepast op elke boeking. Als je meerdere kortingen hebt ingeschakeld, wordt de grootste in aanmerking komende korting toegepast.

    Je tarieven testen

    Je kunt ook nadenken over periodes waarin de vraag naar je ervaring toe- of afneemt, omdat deze periodes mogelijkheden kunnen bieden om je prijzen te testen.

    Hou rekening met piekreistijden die verband houden met lokale evenementen, feestdagen of festivals, en ook populaire tijden van de dag of week voor bepaalde activiteiten. Tijdens carnaval kunnen er bijvoorbeeld meer reizigers naar Rio de Janeiro komen, net zoals er minder mensen New York bezoeken tijdens de typische koude, sombere maanden januari en februari.

    Kies een of twee datums op je kalender om een lagere of hogere prijs te testen. Als je merkt dat meer gasten zich aanmelden voor die data, is het misschien tijd om je prijs aan te passen om ervoor te zorgen dat je aan de vraag voldoet.

    Van andere hosts leren

    Keshav, een host in New Delhi, zegt dat het instellen van de juiste prijs een belangrijk onderdeel is van het lanceren van een ervaring. Toen hij aan zijn ervaring begon, wist hij niet zeker hoeveel gasten bereid waren te betalen. Dus stelde hij een introductieprijs in die 80% lager was dan nu.

    Zijn strategie werkte. Zijn eerste boeking was een bedrijfsteam van tien mensen die iets leuks in de buurt wilden proberen.

    "De boeker vertelde me dat hij geen twee keer hoefde na te denken voordat hij mijn ervaring boekte, omdat de prijs niet te riskant was en de foto's en beschrijving van de ervaring er veelbelovend uitzagen", zegt Keshav. "Dat gaf me het vertrouwen om de nodige aanpassingen te doen," zoals het verhogen van de prijs.

    Keshav adviseert om niet voor een lange periode dezelfde prijs te hanteren, vooral als je ervaring nog nieuw is. "Experimenteer en wijzig de prijzen op basis van factoren zoals het toeristenseizoen, wereldwijde festivals en de relevantie van de ervaring die je in de omgeving aanbiedt."

    Uiteindelijk bepaal je zelf de prijs van je ervaring. We hopen dat deze tips je een paar dingen bieden om over na te denken als je je tarieven aanpast om je te helpen de juiste balans te vinden, zowel voor je gasten als voor de voortdurende groei en het succes van je accommodatie.

    *Op basis van wereldwijde interne Airbnb- gegevens die het gemiddelde aantal boekingen en recensies van gasten meten tussen november 2020 en november 2021.

    **Op basis van wereldwijde interne Airbnb-gegevens over prijswijzigingen en het aantal dagen zonder boekingen voor ervaringen die tussen 1 januari 2021 en 30 juni 2022 zijn geadverteerd.

    De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

    In het kort

    • Overweeg je eerste gasten te verleiden met een introductieprijs.

      • Je kunt verschillende prijzen aanbieden voor je ervaring op verschillende datums

      • Je bepaalt zelf de prijs van je ervaring

      Airbnb
      28 mrt. 2018
      Was dit nuttig?