De vier pijlers van gastvrijheid die tot vijfsterrenbeoordelingen leiden

Bouw met elke gast je reputatie op.
Door Airbnb op 27 apr. 2018
5 min. leestijd
Bijgewerkt op 27 aug. 2021

In het kort

  • Address potentiële vragen en zorgen voor de Ervaring

  • Onthoud de namen van gasten en verwelkom ze als een vriend

  • Pols regelmatig hoe het gaat met gasten 

  • Verwen je gasten met verrassende elementen

  • Bedenk mogelijke oplossingen voor wanneer de dingen niet gaan zoals gepland

Met onvergetelijke gastvrijheid kun je veel succes boeken als host. Als je gasten het gevoel hebben dat er voor ze wordt gezorgd en dat ze er echt bijhoren, is de kans groter dat ze anderen vertellen over je ervaring en lovende 5-sterrenreviews achterlaten.

Tophosts bouwen hun succes op met één ervaring en één gast per keer. Hosts kunnen onvergetelijke ervaringen creëren door goed na te denken over hoe hun gasten zich tijdens elke fase voelen. Deze hosts proberen gasten zich als volgt te laten voelen:

  • Veilig
  • Erkend
  • Verwelkomd
  • Speciaal

Laten we deze sleutels tot gastvrijheid onder de loep nemen en ontdekken hoe je gasten onmiddellijk op hun gemak kunt stellen en klaar kunt maken voor een vijfsterrenervaring.

Zorg ervoor dat gasten zich veilig voelen

Geweldige hosts beginnen met veiligheidals basis: veiligheid is ongelooflijk belangrijk, vooral als je iets nieuws of in een onbekende omgeving probeert. Overweeg om een dag voor de ervaring een bericht naar de groep te sturen om hun mogelijke vragen of zorgen te beantwoorden. Dit kan helpen om die basis van vertrouwen tussen gast en host op te bouwen. Enkele vragen die je kunt stellen en beantwoorden:

  • Hoe weten gasten dat ze op de juiste plek zitten? 
  • Wat moet ik doen als een gast je niet kan vinden? 
  • Wat moeten gasten meenemen of doen om zich voor te bereiden?

Plan, plan en plan nog meer: denk voordat je je ervaring organiseert na over scenario's van dingen die mis kunnen gaan of anders kunnen gebeuren dan je oorspronkelijke plan. Het kan nuttig zijn om al oplossingen en actieplannen voor deze scenario's te hebben.

Zorg voor de basisbehoeften van je gasten: hier zijn kleine dingen die je meteen aan gasten kunt bieden, die kunnen helpen om de toon te zetten en gasten het gevoel te geven dat ze verzorgd worden:

  • Laat gasten weten waar de toiletten zijn
  • Nodig ze uit om pauzes te nemen als ze moe worden
  • Verwelkom ze voor drankjes en snacks als ze honger of dorst krijgen

Ontdek meerinformatie om je te helpen veilig ervaringen te organiseren.

Zorg ervoor dat gasten zich erkend voelen

Overweeg om de namen van gasten van tevoren te onthouden: dit is waarschijnlijk beter te doen met een kleine groep, maar elke moeite die je kunt doen om de namen van je aankomende gasten van tevoren te onthouden, kan een grote bijdrage leveren om te laten zien dat je om ze geeft en om ervoor te zorgen dat je gasten zich erkend voelen.

Als je geen tijd hebt en niet elke naam voor een ervaring kunt onthouden, kun je overwegen om een spiekbriefje te maken met de profielfoto, naam en andere feiten van elke gast die je uit hun Airbnb-profiel kunt halen, bijvoorbeeld waar ze vandaan komen.

Onthoud wie ze zijn: het onthouden van namen is één ding, maar het onthouden van wie je gasten zijn en het herinneren van een paar feiten over hen wanneer je elkaar ontmoet, kan veel doen om ze een speciaal gevoel te geven.

Probeer gasten bij naam aan elkaar voor te stellen en markeer eventuele overeenkomsten of gedeelde interesses tussen hen. Dit is een informele manier om een aantal van de dingen die je over elke gast onthoudt in het gesprek te laten vallen en kan ook helpen om vriendschappen te sluiten.

Zorg ervoor dat gasten zich welkom voelen

Overweeg om je gasten als vrienden te begroeten en te behandelen: als je je klaarmaakt om je nieuwe gasten te ontmoeten, stel je dan voor dat ze een oude vriend zijn die je al een tijdje niet hebt gezien. Wanneer je ze verwelkomt, geef dan een grote glimlach en neem hun signaal over voor elke andere begroeting die ze willen uitwisselen (handdruk, high-five, enz.).

Gastvrijheid is een dialoog, geen monoloog. In plaats van met je gasten te praten, is het een goed idee om een gesprek met ze te hebben, alsof je met een vriend praat.

Help gasten om zich deel van de groep te voelen: misschien profiteer je van de intieme groepsgrootte om de banden tussen gasten aan te halen. Het starten van de ervaring met een ijsbreker is een goede manier om iedereen zich op hun gemak te laten voelen bij elkaar. Een eenvoudige ijsbreekactiviteit is bijvoorbeeld om iedereen in een cirkel te laten staan en zichzelf voor te stellen en een vraag een voor een te beantwoorden (je kunt ook deelnemen). Hier zijn een paar opties, maar voel je vrij om iets te verzinnen dat verband houdt met je ervaring:

  • Wat hoop je uit deze ervaring te halen?
  • Wat is een verrassend feit over je geboortestad?
  • Waar ben je vandaag het meest dankbaar voor?

Zorg ervoor dat gasten zich bijzonder voelen

Overweeg om gasten je onverdeelde aandacht te geven: lichaamstaal kan een effectieve manier zijn om iemand het gevoel te geven dat je om hen geeft. Maak regelmatig oogcontact met elk van je gasten en meld je zoveel mogelijk gelijkmatig bij elke gast, met je lichaam naar hen toe als je dat doet.

Soms hebben stille gasten misschien meer ondersteuning nodig om zich op hun gemak te voelen, maar probeer verlegen gasten niet te hard te duwen, omdat dit hen ongemakkelijk kan maken.

Probeer gasten een nieuwe kant van zichzelf te laten zien: een echt magische ervaring kan betekenen dat gasten het gevoel krijgen dat ze zich voor die dag in een andere wereld bevinden en dat ze kunnen zijn wie ze willen zijn. Misschien zijn ze op andere dagen een accountant, maar vandaag tijdens je ervaring zijn ze een ontdekkingsreiziger, een sushi-maker of een natuurfotograaf.

Overweeg om een persoonlijk verhaal te delen over hoe het was toen je voor het eerst de activiteit probeerde die je gasten nu tijdens je ervaring doen. Door hen eraan te herinneren dat je ooit nieuw was bij de activiteit, stel je hen waarschijnlijk gerust en open voor het verkennen van nieuwe mogelijkheden.

Verras en verheug je gasten: door een onverwacht extra moment of geschenk te geven, kunnen je gasten zich speciaal voelen. Sommige hosts bieden een uniek souvenir, een gedrukte gids van je favoriete plekken in de buurt, nemen een Polaroid-foto met hun gasten of voegen misschien een extra tussenstop toe aan hun tour.

Een deel hiervan lijkt misschien vanzelfsprekend, maar je vindt het misschien moeilijk om je op gastvrijheid te concentreren terwijl je bezig bent met de logistiek van het samenstellen van je ervaring. Dat is volkomen normaal en oké, doe je best.

De reis van de gast

De onderstaande oefening kan je helpen erachter te komen hoe je deze gastvrijheidsbeginselen zult naleven. Denk na over hoe je een uitzonderlijk niveau van gastvrijheid kunt bieden tijdens deze reis:

Voordat de ervaring begint

  • Op welke momenten heb je vooraf contact met je gasten? Hoe kun je de vier sleutels in deze interacties verwerken?

Aankomst en kennismaking

  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je gasten zich veilig voelen bij jou en elkaar vanaf de eerste momenten samen?

Tijdens de activiteit

  • Als de hele groep dezelfde activiteit doet, hoe herken je dan het unieke perspectief van elke gast?

Het einde van de ervaring

  • Welk gevoel moeten je gasten hebben als ze de ervaring beëindigen? Wat kun jij doen om dit aan te moedigen?

Na de ervaring

  • Hoe volg je je gasten op? Is er een leuke manier om ze aan jullie favoriete speciale momenten samen te herinneren?

Vergeet niet dat dit slechts een paar tips zijn van hosts die succes hebben gehad met hun ervaring. Deze tips zijn niet de enige manier om een gastvrije host te zijn. Zolang je gasten veilig en comfortabel zijn en plezier hebben, doe je het geweldig.

In het kort

  • Address potentiële vragen en zorgen voor de Ervaring

  • Onthoud de namen van gasten en verwelkom ze als een vriend

  • Pols regelmatig hoe het gaat met gasten 

  • Verwen je gasten met verrassende elementen

  • Bedenk mogelijke oplossingen voor wanneer de dingen niet gaan zoals gepland

Airbnb
27 apr. 2018
Was dit nuttig?