Slim communiceren
Duidelijk en snel communiceren met gasten draagt bij aan een geweldig verblijf en positieve recensies. Ga met onderstaande tips aan de slag.
Bij het begin beginnen
Hoe je met gasten communiceert, zet de toon voor hun verblijf. Probeer het volgende te doen:
Wees beschikbaar. Zet meldingen aan, zodat je berichten van gasten snel ontvangt en erop kunt reageren. Annette, een host in San Francisco, zegt dat ze gasten zelfs voor kleine problemen vraagt om "onmiddellijk contact met ons op te nemen zodat we het nodige kunnen doen".
Wees transparant. Geef nauwkeurig weer wat gasten mogen verwachten. "Wat je je gasten op je advertentie belooft en wat ze daadwerkelijk in je accommodatie krijgen, moet met elkaar overeenkomen", zegt Daniel, een host in San Francisco.
Neem een open houding aan. Vraag gasten wat ze wensen om zich op hun gemak en welkom te voelen. "Er zullen dingen zijn waar wij als hosts geen rekening mee houden", zegt Sadie, een Superhost in Santa Fe, New Mexico.
- Wees behulpzaam. Hoe je op een probleem reageert, kan een blijvende indruk achterlaten. "Als je een lastige situatie snel oplost en empathie toont, kan dat zomaar eens een volgende boeking opleveren", zegt Felicity, lid van de Adviesraad van hosts en Superhost in Nieuw-Zuid-Wales, Australië.
Communicatie op belangrijke momenten
Anticipeer op wat gasten moeten weten, zodat alles soepel verloopt en je niet te veel vragen krijgt. Denk vooral aan deze momenten:
informatieverzoeken of boekingsaanvragen. Reageer binnen 24 uur als gasten contact opnemen.
boekingsbevestigingen. Stuur een bedankje voor de boeking en laat gasten weten dat je hun vragen met plezier beantwoordt.
aankomst. Herinner gasten een dag of twee voor hun aankomst waar je aankomstinstructies in de app staan. Vertel ook wat ze moeten weten om je accommodatie binnen te komen. Vraag binnen een dag na aankomst of alles in orde is.
vertrek. Stuur kort na het vertrek een bericht om gasten te bedanken en hen te vragen een recensie te schrijven. Doe dit zelf ook zo snel mogelijk.
Je berichten automatiseren
Met een goede responsgraad verschijnt je advertentie hoger in de zoekresultaten van gasten op Airbnb. Gebruik deze functies om te anticiperen en te reageren op veelgestelde vragen:
- snelle reacties. Kies in je inbox uit een lijst met sjablonen of schrijf je eigen sjablonen en sla ze op. Je krijgt uitleg over hoe je die met shortcodes personaliseert, zodat gegevens over de gast, boeking en accommodatie automatisch ingevuld worden.
- standaardberichten. Gasten ontvangen deze op bepaalde momenten automatisch. Hierin staat nuttige informatie over hun verblijf. Je kunt deze berichten ook personaliseren met shortcodes.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.